Sök:

Sökresultat:

328 Uppsatser om Fysik i förskolan - Sida 1 av 22

Könade förvÀntningar. Vad kan mÀn bidra med i förskolan?

Avsikten med denna studie a?r att underso?ka bakomliggande orsaker till en la?g representation av ma?n i fo?rskolan. Genom intervjuer har vi fa?tt ta del av tankar och synsa?tt hos personer som har en na?ra anknytning till fo?rskolan. I va?r teoretiska ansats sa? har R.W.

Begreppskoherens i mekanik och attityd till fysik

I detta arbete undersöktes och jÀmfördes begreppskoherens och attityd till fysik bland elever pÄ fysik- respektive naturvetenskapsprogrammet vid gymnasieskolan Polhemskolan i Lund. Begreppskoherensen undersöktes med Force Concept Inventory som Àr ett omdiskuterat flervalstest frÄn USA som ska mÀta studenters begreppskoherens för kraftbegreppet inom den klassiska mekaniken. Eftersom mÄnga undersökningar visar att intresset för fysik minskar undersöktes ocksÄ elevernas attityd till fysik med ett svenskt test av Likertmodell. Undersökningarna gjordes pÄ elever som precis börjat Äk 1 och pÄ Àldre elever som lÀst kursen Fysik A inom bÄda programmen. Resultatet av undersökningarna Àr att eleverna pÄ fysikprogrammet har större begreppskoherens för kraftbegreppet Àn eleverna pÄ naturvetenskapsprogrammet och att begreppskoherensen höjs efter Fysik A. Attityden till fysik Àr dessutom mer positiv pÄ fysikprogrammet men eleverna pÄ naturvetenskapsprogrammet har större spridning i attityd.

VÄga arbeta med fysik och kemi i förskolan : - Ett handledarhÀfte med enkla experiment

Sammanfattning: Syftet med detta arbete Àr att skapa ett lÀttillgÀngligt material i fysik och kemi, och dÀrigenom fÄ fler pedagoger att arbeta med dessa Àmnen i förskolan. Ett handledarhÀfte med enkla experiment skapades och utvÀrderades pÄ tvÄ förskolor. Pedagogerna arbetade med detta hÀfte i tvÄ veckor, för att sedan utvÀrdera det via en enkÀt. Resultatet visade sig positivt, de tyckte att det varit roligt att arbeta med fysik och kemi med barnen. HÀftet var lÀttförstÄligt och man anvÀnde sig av material som normalt finns pÄ en förskola.

Laborativt arbete: ett försök att pÄverka flickors och
pojkars instÀllning till fysik

Utvecklingsarbetet undersöker vad elever har för instÀllning till fysik och om det Àr nÄgon skillnad pÄ pojkars och flickors instÀllning till Àmnet samt om instÀllningen pÄverkas av ett laborativt arbetssÀtt. Elever i Ärskurs Ätta arbetade laborativt i Àmnet fysik. Genom enkÀtsvar i början och slutet av arbetsomrÄdet dokumenterade vi elevernas instÀllning. Resultatet visar att eleverna har en dÄlig instÀllning till fysik och att flickornas instÀllning Àr sÀmre Àn pojkarnas. InstÀllningen har inte i nÄgon större grad pÄverkats av utvecklingsarbetet..

Förhandsavgörandereglernas inverkan pÄ hovrÀttens prejudikatdispensregler

Studiens syfte a?r att ta del av fo?rskolla?rares tankar om vad som ha?nder na?r en ny potentiell resurs kommer in i fo?rskolan. iPad a?r na?got som nyligen gjort intra?de i fo?rskolan och det a?r iPad som potentiell resurs som denna studie handlar om. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med sju fo?rskolla?rare som alla pa? na?got sa?tt jobbar med iPads i sin verksamhet.

Motiv för fysik?: en studie av gymnasieelevers motivation
för studier i fysik

Vi har undersökt hur gymnasieelever ser pÄ fysikÀmnet. Syftet med undersökningen var att ur ett elevperspektiv, beskriva gymnasieelevers studiemotivation för fysik. Vi anvÀnde oss av en kvantitativ undersökningsmetod i form av enkÀter dÀr respondenterna var andra- och tredjeÄrs gymnasieelever pÄ ett NV-program. Eftersom motivation Àr ett mÄngtydigt begrepp, har vi utformat enkÀtfrÄgorna sÄ att dessa anknyter till begreppet motivation utifrÄn den tidigare forskning vi undersökt. I resultatet ser vi att eleverna anser att det finns ett syfte med att fysik finns som ett Àmne pÄ gymnasiet, och utifrÄn vÄrt resultat och tidigare forskning, har vi dragit slutsatsen att det finns möjlighet att elevernas motivation kan höjas med hjÀlp av till exempel ökat elevinflytande och varierande undervisningsformer..

Fysik i förskolan - finns det?

Examensarbetet behandlar förskollÀrarnas instÀllning och uppfattning om fysik i förskolan. Undersökningen hjÀlper mig och andra intresserade att fÄ en uppfattning om förskollÀrarnas instÀllning till fysik. Det Àr gjord i fyra förskolor i tvÄ olika kommuner. EnkÀten besvarades av 22 förskollÀrare. FörskollÀrarna Àgnar sig medvetet Ät de pedagogiska frÄgorna: vad, varför och hur? Undersökningen granskade förskollÀrarnas eget minne av fysik i sina skolÄr.

Psykisk oh?lsa inom f?rskolan Det kommer v?l senare i livet? En kvalitativ studie om f?rskoll?rares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk oh?lsa samt deras f?rebyggande arbete i f?rskolan.

Utifr?n den kvalitativa metoden behandlar studien f?rskoll?rares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk oh?lsa inom f?rskoleverksamheten. Fem f?rskoll?rare och tre specialpedagoger har intervjuats. Fr?gor som hur de enskilda professionerna uppfattar och identifierar psykisk oh?lsa bland barn mellan ett och fem ?r ?r centrala f?r studien tillsammans med hur ett f?rebyggande och h?lsofr?mjande arbete praktiseras inom f?rskolan. Den specialpedagogiska teorin samt det salutogena perspektivet har varit betydelsefullt f?r studien d? resultatet har tolkats utifr?n dessa.

Hur arbetar man i förskolan med fysik med de minsta? : En intervjustudie med förskollÀrare och förskolechefer.

Syftet med undersökningen Àr att se pÄ fysik med de minsta barnen pÄ förskolan, hur det uppfattas och hur det arbetas med. Har man bra material för att arbeta med fysik och kÀnner man att man kan det? Metoden som anvÀnds i undersökningen Àr intervjuer av det kvalitativa slaget. Fyra förskollÀrare och tvÄ förskolechefer intervjuades utifrÄn 2 frÄgescheman som skiljde sig lite Ät ifall man var förskollÀrare eller förskolechef.  Resultatet visade att förskollÀrarna ansÄg att de inte hade sÄ jÀttemycket kunskap inom fysikomrÄdet och att det kan vara lite knepigt att arbeta med. Att se vilket material som passar att anvÀnda i en fysiksituation sÄgs inte som superlÀtt av tvÄ stycken medans tvÄ ansÄg att det mesta gick att anvÀnda..

Är det omöjligt att uppnĂ„ mĂ„len i fysik? : - Eller gĂ„r det med rĂ€tt förutsĂ€ttningar.

Syftet med detta examensarbete Àr att studera hur fysikundervisningen ser ut i de tidigare Äldrarna (Ärskurs 1-5). Vilka förutsÀttningar som finns för att undervisa i fysik och vilken betydelse dessa har för att eleverna ska uppnÄ mÄlen i kursplanen i fysik. Vi har anvÀnt oss av bÄde kvalitativ (intervju av verksamma lÀrare) och kvantitativ (enkÀt med de intervjuade lÀrarnas klasser) metod, med betoning pÄ den kvalitativa metoden. PÄ sÄ vis fick vi ett bredare underlag att dra slutsatser av.Resultaten av vÄr studie visar att samarbetet mellan lÀrarna, som undervisar i fysik under de olika Ärskurserna, inte fungerar som det borde och dÀrför Àr det omöjligt att sÀga om eleverna fÄr tillrÀckligt med fysikundervisning för att nÄ samtliga mÄl i slutet av Ärskurs 5. Vi kom ocksÄ fram till vad lÀrarna önskar att de skulle vilja förÀndra för att de ska kunna utveckla fysikundervisningen i rÀtt riktning.

Gymnasieelevers koncept om krafter och rörelse : ett försök till förstÄelse om elevers tankar och förestÀllningar

Syftet var att undersöka hur elever tÀnker och beskriver fysikaliska fenomen som kan beskrivas med hjÀlp av Newtons lagar. En frÄgeenkÀt med flervals svarsalternativ anvÀndes som undersökningsmetod. Urvalsgruppen bestod av 60 elever pÄ gymnasiet, 38 Fysik A-elever och 22 Fysik B-elever. Analysen har gjorts ur ett heuristiskt perspektiv. Resultatet visar pÄ tendenser att elever beskriver krafter och rörelser med egenskapade modeller som till viss del har kopplingar med Newtons lagar.

Elevers svÄrigheter med ekvationer och formler i kemi och fysik

I detta examensarbete har nio gymnasieelever undersökts i Ärskurs tre pÄ Teknik (TE) och Naturvetenskapliga (NV) programmet för att se om de i samband med studier i fysik och kemi har svÄrigheter med ekvationer och formler. Under vÄra praktikperioder har vi uppmÀrksammat att mÄnga elever som lÀser fysik och kemi har problem med att göra om formler som anvÀnds inom detta omrÄde. Syftet Àr att se om det finns svÄrigheter att göra om formler i fysik och kemi och i sÄ fall om det beror det pÄ dÄliga algebraiska kunskaper. Ett test genomfördes och dÀrefter intervjuades eleverna om deras uppfattningar om ekvationer, formler och variabler. Resultatet av vÄr studie visar att endast 2 av 9 elever klarade att lösa ut en variabel frÄn en av formlerna i testet.

Sökande efter meningspotential-en studie om iPad i förskolan

Studiens syfte a?r att ta del av fo?rskolla?rares tankar om vad som ha?nder na?r en ny potentiell resurs kommer in i fo?rskolan. iPad a?r na?got som nyligen gjort intra?de i fo?rskolan och det a?r iPad som potentiell resurs som denna studie handlar om. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med sju fo?rskolla?rare som alla pa? na?got sa?tt jobbar med iPads i sin verksamhet.

Fokus pÄ fysik: elevers instÀllning och anvÀndandet i vardagen

Studiens syfte var att undersöka om elever kan anvÀnda fysikkunskaper i vardagliga situationer och vilken instÀllning de har till fysikÀmnet i skolan. Vi har ocksÄ tittat pÄ om instÀllningen till fysik varierar mellan elever i Är 9, elever vid gymnasieskolans samhÀllsvetenskapliga program och elever vid gymnasieskolans naturvetenskapliga program. För att se om eleverna kunde anvÀnda fysik i samtal om vardagliga situationer visade vi bilder för eleverna med för oss vardagligt förekommande fysik, och genomförde intervjuer med samma elever för att fÄ en bild av deras instÀllning till Àmnet. En majoritet av eleverna pÄ det naturvetenskapliga programmet visade sig ha en positiv instÀllning till naturvetenskap och fysik. Majoriteten av eleverna i Är 9 och pÄ det samhÀllsvetenskapliga programmet hade dÀremot en negativ instÀllning.

IKT i fo?rskolan. En studie av hur pedagoger fo?rha?ller sig till informations-­ och kommunikationsteknologi

Syftet med min studie a?r att underso?ka hur pedagoger fo?rha?ller sig till informations-­? och kommunikationsteknologi (IKT) i fo?rskolan. I denna studie har kvalitativ intervju anva?nts som metod. Min empiri besta?r utav intervjuer med tio pedagoger pa? tva? olika fo?rskolor i so?dra Ska?ne. Resultatet av min studie visar att pedagogerna anser att IKT a?r ett hja?lpmedel i barns utforskande och la?rande.

1 NĂ€sta sida ->